zaterdag 3 juni 2017

De schoonheid van de voorzomer.


De natuur kwam in dit, aanvankelijk kille, voorjaar nogal traag op gang.
Maar na een aantal heerlijke warme en zonnige dagen zien we de laatste weken het groen als het ware exploderen. Bepaalde voorjaarsbloeiers, die toch aan wat lagere temperaturen gewend zijn, maken als het ware een groeispurt door en gaan versneld van knop naar bloem naar verwelkte bloem, zoals de afgelopen week bij de oosterse papaver en de rhododendrons.



Maar intussen zijn er een aantal plekjes in de tuin, waar alles zo mooi bloeit. Ik kan niet anders dan een aantal foto’s tonen van, wat misschien wel de allermooiste tijd van het jaar is: de voorzomer ofwel de late lente.

De alliums lijken het dit jaar bijzonder goed te doen:



De aren van het gele bosgierstgras (Milium effusum "Aureum") vangen het zonlicht zo mooi op:


De laatste witte Camassia's , wat zijn dit toch een mooie planten:  


Zo lang al ben ik een grote fan van dit eenvoudige papavertje, de Meconopsis cambrica:


18 opmerkingen:

  1. ziet er erg mooi en kleurrijk uit, Zem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is feest in de tuin, en dat laat je hier mooi zieb

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze periode van het jaar is wat mij betreft de mooiste. De tuin floreert en explodeert, de geuren- en kleurenmix is enorm.
    Mooi overzicht alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Menck, dit is de meeste vreugdevolle tijd in de tuin!

      Verwijderen
  4. Ha Zem, wat 'n heerlijke tuin heb je toch, Ik zou er ook wel in rond willen dwalen. Groet Kees. Ben er jaloers op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kees, we zijn er ook heel erg blij mee en genieten er erg van.
      Hopelijk kun jij je toch wat uitleven rond jullie chalet!

      Verwijderen
  5. Ja het ging in sneltreinvaart. Camera in de aanslag elke dag. Ik vind het ook een schattige papaver. Moet er eens zaden van sprokkelen hierof daar. Genieten Zem! Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als dat niet lukt, roep je maar, dan kan ik je later in het jaar zaad toesturen!

      Verwijderen
  6. Goedemorgen Zem,
    Ook voor mij is het late voorjaar mijn favoriete seizoen. Wat een bloeipracht heb je in je tuin. En eindelijk is de regen gisteren gekomen. Wat ruikt het heerlijk fris buiten na die regen. En nou die akelige wind nog weg, daar hou ik niet zo van. Wat planten afgebroken maar ja dat hoort er bij.
    Fijne dag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Marijke, lekker veel regen vannacht hier. Maar koud en winderig.
      Maar gelukkig morgen weer mooie temperaturen!

      Verwijderen
  7. Wat ontzettend mooi Zem.
    Heel kleurrijk en prachtig om te zien.
    De kleuren en dan met de papaver op de voorgrond in foto 2 is echt geweldig zeg! Ook de andere foto's zijn super. De laatste de Meconopsis cambrica is echt heel mooi. Ik ben blij dat ik daar nu ook de naam van heb ;-)
    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De maanden mei en juni zijn de topmaanden in de tuin. Het is niet moeilijk om dan de mooiste foto's te maken ;-)

      Verwijderen
  8. Prachtig, Zem! Het moet toch wel een feestje zijn om regelmatig een kuiertje door jouw paradijsje te maken. Ik stel me zo voor, dat het bij zonnig weer ook een gezoem en gefladder van belang is.
    Ik sluit me helemaal bij je aan, naast een mooie winterse periode vind ik de maanden mei en juni de mooiste tijd in tuin en natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn inderdaad veel vogels en veel insecten. Tot mijn spijt té weinig vlinders. W.s. te wijten aan de intensieve landbouw rondom in de regio.

      Verwijderen