woensdag 3 mei 2017

Hondstand bloeit zo mooi.


Een niet zo bekend bolgewas is de hondstand (Erythronium). Deze soort gedijt in schaduw tot halfschaduw en er zijn meer variëteiten.
De bollen plant je in het najaar, ze lijken wat op de tanden van een hond, vandaar de naam. Je laat de bollen vast in de grond zitten.
In onze tuin heb ik jaren geleden twee soorten aangeplant: de Erythronium “Pagoda” en de Erythronium dens-canis. De laatste is geleidelijk verdwenen maar de “Pagoda” lijkt zich elk jaar verder uit te breiden. 


Het schijnt de sterkste soort te zijn. Ik heb intussen een groepje van deze plant.
Het is een prachtige plant met aparte, lichtgele bloemen, waarvan de sierlijke gebogen knoppen zich geleidelijk oprichten.



De bloemen lijken haast op danseresjes. Ik vind ze bijzonder mooi.


De bloei begon dit jaar al begin april en vandaag, haast een maand later, is het nog een feest om naar te kijken. Dit komt vermoedelijk door het koele voorjaar.




26 opmerkingen:

  1. Ongetwijfeld een van de allermooiste knollen, ben zelf ook grote fan al heb ik maar een klein groepje ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, sommige planten springen er qua schoonheid echt uit.

      Verwijderen
  2. Bij ons doen de gele en de lila het allebei goed.Ze staan inderdaad langer te bloeien.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi, dat beide soorten het goed doen bij jullie.

      Verwijderen
  3. Wat een prachtige bloemen brengt de hondstand Zem. En zo mooi dat ze een groepje vormen. Ik ga ze ook meer eens proberen te vinden.
    Een fijne avond gewenst.
    Hartelijke groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het najaar bij Peter Nijssen bestellen misschien?

      Verwijderen
  4. Ja, ook een van mijn favoriete bolgewassen..de dens-canis kan ik hier ook niet houden, is ook verdwenen, maar de Pagoda doet het des te beter...
    Alle bolgewassen doen het dit jaar goed en bloeien lang, inderdaad het koude weer denk ik...is het toch ergens goed voor :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De dens-canis, met zijn mooie gevlekte blad, is toch wat gevoeliger, kennelijk.

      Verwijderen
  5. Erythronium 'Pagoda' gedijt ook hier prima, al is het aantal bloemen iets kleiner. Zonder de minste twijfel een prachtgewas!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow! prachtig! Ik ken een paarskleurige hondstand uit de bergen, maar deze is ook mooi - beetje lelieachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt wel of deze gele elk jaar meer gaan bloeien.

      Verwijderen
  7. Hoi Zem, ik ben ook dol op hondstand, maar ik wilde je ook laten weten dat ik siertabak de winter door heb gekregen... en, er ontwikkelen zich nu al bloemen! In koude bak en klein kasje...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk, Ellen! Je hebt een betere plek voor de overwintering dan ik destijds had.
      Dan krijg je al snel een flink grote plant met al vroeg heel veel bloemen. Dat zal bijzonder zijn.
      Hartelijke groet, Zem.

      Verwijderen
    2. Oh, het gaat zo goed met mijn siertabak... heel veel bloemen in een diversiteit aan kleuren, ik ga meer zo zaaien... ze zijn ook zo lekker stevig! En de geur!

      Verwijderen
    3. Geweldig, dat dit experiment zo goed geslaagd is!
      Het moet een prachtig gezicht zijn, die schitterende plant nu al in de bloemen.
      Hartelijke groet, Zem.

      Verwijderen
  8. Ha Zem, Prachtige bloem vind ik het, sorry maar ik kon deze echt niet.
    Leuk deze gezien te hebben op je blog.
    Groetjes kees, fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Kees, als je in het najaar een catalogus van een goede bollenkweker doorsnuffelt, dan kom je zoveel onbekende leuke bollen tegen. Ook voor op het balkon is er veel moois.

      Verwijderen
  9. Echt prachtig! Ik heb er geen in de tuin. Te weinig schaduw denk ik. Maar leuk om even in jouw tuin te kijken. Groetjes,
    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de beschrijving staat dat zonnig ook kan. Maar te droge grond is niet goed.
      Wie weet, kun je er eens een proef mee doen.

      Verwijderen
  10. Ook bij mij staat deze plant nog op een verlanglijstje te wachten en nog niet in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt een bijzondere voorjaarsplant voor jullie, lijkt me :-)

      Verwijderen
  11. De bloemetjes ken ik wel maar ik heb nooit geweten dat ze hondstand (Erythronium) heette!!! Ik dacht altijd dat het een soort verwilderde leliesoort was. Prachtig is dit bloemetje en ik ben blij dat ik weer wat geleerd heb :-)
    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Al leuk dat je ze al wel hebt gezien op plekken. Je ziet ze over het algemeen niet zo vaak.

      Verwijderen