woensdag 3 augustus 2016

Hoogzomer in de tuin.


Hoewel de zomer op het hoogtepunt is, merken we daar niks van. Regen, bewolkte luchten en te lage temperaturen. Ik hoef zelfs mijn potplanten nauwelijks water te geven, soms moet ik ze redden van té veel water. Slakken hebben hun jubeljaar.
Maar zo nu en dan hebben we dan toch één of twee dagen écht zomer, zodat we niet vergeten hoe dat voelt.

In de tuin trekken de planten zich daar niet veel van aan. Het groen is overweldigend, de wat meer waterminnende soorten hebben het dubbel naar de zin: kijk maar eens naar de hortensia’s in je omgeving.
Geregeld moet ik mijn smalle paadjes vrijknippen van overhangend gebladerte, je zou anders niet meer weten waar die paadjes zijn.
Het is in de tuin wel erg mooi. Dat diepe groen, samen met op sommige plaatsen een royale bloei. De bloemtrossen van de Buddleja zijn nog nooit zo zwaar geweest, en ik zie tot mijn geluk heel veel dagpauwogen, een enkele atalanta, wat koolwitjes en citroentjes.
Op de kruising tussen twee paadjes staat een hangende zegge (Carex pendula). Die vind ik zo bijzonder, de bloeistengels gaan wel tot manshoogte.


Onder de hangende zegge staan wat gemengde geraniums.


Mijn favoriete grassoort, het vedergras (Stipa tenuissima) kan zo mooi de zonnestralen opvangen. Ondanks de regen houdt het zich goed.


Op de terrassen eronder rommelt de mooie en sterke Geranium sanguineum var. Striatum wat op het mosveldje.


Nog geen veertien dagen geleden kwamen de nog in knop zijnde bloemstengels van de Astilbe chinensis var. taquetii “Purpurlanze” in beeld. 


Een sterke Astilbe, die iets meer droogte verdraagt dan de andere soorten, De kleur is prachtig, maar van een hele grote, ononderbroken groep zou je misschien qua kleur overspoeld raken. De kleur moet wat “geblust” worden door andere planten ernaast, wat groen ofzo.
Dit geldt eigenlijk voor de meeste Astilbes. De wat bescheidener kleuren, roze, lila, wit hebben dat wat minder dan de felle roden en hardrose soorten; die laatsten hebben niet mijn voorkeur.
Maar wat een schitterend paars hebben die Purpurlansen de afgelopen week weer laten zien:


Door plensregens is een andere groep wel een beetje omgevallen. Misschien moet ik daar volgend voorjaar wat steunhout tussen zetten.


20 opmerkingen:

  1. Leuke foto's, tuin ziet er goed uit Zem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het groeit heerlijk weelderig in je tuin Zem. Verrassing voor mij, die hangende Zegge heb ik ook, twee jaar geleden van een vriendin gehad maar zij wist de naam niet en ik dus ook niet (oeps). Ben voor de zekerheid net nog even gaan kijken en ja het is hem echt. Ik vind hem heel mooi en combineert hier goed met de Amsonia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk, dat je hem ook hebt. Hij zaait zich overigens nauwelijks uit hier.

      Verwijderen
  3. Mooi die paarse tinten in je tuin. Ook in ons welige tierende tuintje spelen die tinten rond vlinderstruik, verbena en kattenstaart momenteel een prominente rol. Het is alleen zo jammer dat het deze week opnieuw zo weinig weer is om eens lekker op het terras te zitten en echt te genieten van de tuin. En ik zie ook nu voorlopig nog geen structurele verbetering, het is zaak om elk zonnestraaltje mee te pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kattenstaarten vinden het natte weer ook al zo heerlijk.
      Misschien een beetje zomergevoel het komend weekend?

      Verwijderen
  4. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar hier is de regen momenteel veeleer een zegen voor een zanderige tuin als de onze. Alles groeit en bloeit als nooit tevoren. (Helaas zijn de slakken ook massaler dan ooit present, doch soit.)
    Van Astilbe ben ik geen fan. Doe mij in de plaats maar Aruncus dioicus of zo.
    Voor de rest: geniet maar van de zomer, Zem, hoe Belgisch of Nederlands hij dit jaar ook moge zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor tuinen op zand is dit weer een zegen. Hier op het turfpakket blijft altijd wel vocht in de grond zitten.
      Geitenbaarden zijn zo snel uitgebloeid en ze zijn zo prominent aanwezig.
      Al koester ik de enige, die ik heb, wel ;-)

      Verwijderen
  5. Een terloopse gedachte bij het zien van deze mooie plaatjes : eigenlijk is je tuin al de perfecte polycultuur ... misschien geen eetbare, maar toch ;-) Hoewel, ik zou eens moeten zoeken naar dat recept voor zaad van de hangende zegge.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk ook wel dat het een polycultuur is hier :-)
      Alleen niet zo gericht op eten...
      Alhoewel het wel goed is om te weten wat eetbaar is; voor zware tijden bij voorbeeld ;-)

      Verwijderen
  6. Hallo Zem, wat 'n weelde in je tuin, daar geniet je met volle teugen van, heerlijk, daar moet je wel gelukkig van worden. Mooi.
    Groetjes Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je slaat de spijker op de kop: de tuin vormt een groot deel van mijn levensgeluk!

      Verwijderen
  7. Inderdaad - de Hortensia's doen het goed dit jaar. Een plant die hier andere jaren wat treurde was de Grote pimpernel - maar dit jaar staat ie volop te pronken met een bosje dieprode bloempjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alle planten, die nathalzen zijn, gedijen als nooit tevoren.

      Verwijderen
  8. Je hebt inderdaad gelijk Zem. We kunnen hier nauwelijks spreken van zomer. Maar het weer heeft inderdaad ook prachtige kanten. De hortensia's staan in ieders tuin te schitteren, zo mooi. Heerlijke beelden uit je tuin.
    Fijne dag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet het water van de potplanten afgieten, in plaats van ze water te geven ;-)

      Verwijderen
  9. Je tuin is weelderig.
    Ik geloof dat de planten zich in hun humeur minder van het weer aantrekken dan wij.
    En ja,die slakken: als ik mijn rondje doe en het heeft ook nog geregend, dan moet ik echt opletten dat ik er niet over struikel.Ze krioelen in groepjes bijelkaar.
    En de hortensia's bloeien overal weelderig.
    Hopelijk kun je er aankomend weekend ook even lekker tussen zitten om ervan te genieten.
    Nog een fijne avond!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou heel mooi zijn, Gerry: als we zonder regenbuien op de radar eens een paar dagen lekker buiten of in de tuin kunnen vertoeven.

      Verwijderen
  10. Wat een prachtige, sfeervolle blog.
    Blij je (eindelijk) ontdekt te hebben.
    groet van Hansje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jij hebt anders ook een hele fraaie tuin hoor Zem!
    Die gemengde geraniums vind ik echt heel mooi en ook het grassoort in foto 4 is geweldig om te zien. Ik hou daar wel van. Die hangende zegge geeft wel een mooi sfeertje zo en ook d vlinderstruiken zijn super om in de tuin te hebben. heerlijk al deze kleurtjes. daar wordt een mens toch blij van :-)
    Hartelijke groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen