woensdag 4 mei 2016

De laatste magnoliabloemen: Arboretum Wageningen.


Afgelopen zondag konden we in het prachtige Belmonte Arboretum van Wageningen nog nét de laatste bloei van de vele magnolia's waarnemen.
Er zijn daar vele, oudere magnoliabomen.


De magnolia intrigeert mij, omdat wordt aangenomen, dat deze evolutionair gezien behoort tot de alleroudste bloemplanten. Er zijn fossielen gevonden van de allereerste bloemen, en die lijken veel op de grote, soms wel 10 cm lange bloemen van de Magnolia. 


Er blijven echter nog veel vragen over de precieze datering van de eerste Magnolia's. Men denkt zo'n 100 miljoen jaar geleden, in die tijd liepen er ook dinosauriërs rond op onze aarde.
Bijzonder is, dat ze worden bestoven door kevers, want bijen bestonden er toen nog niet. De bouw van de bloem is op deze beestjes ingesteld, de bloembladen zijn stevig en dik.


Ook de kleur van de eerste magnolia's schijnt wit te zijn geweest.
De later ontstane vliegende bestuivers oriënteerden zich meer op kleur, en in die tijd ontstonden meer kleurige bloemplanten.



Jammer genoeg heb ik in onze tuin slechts twee kleine, jonge stermagnolia's. De ene wilde niet bloeien. Deze heb ik naar een zonniger plekje in de voortuin overgeplant.
De ander had negen bloemen, en daar was ik al blij mee.

De foto's van deze prachtige bomen uit het Arboretum op deze blog laat al een beetje verval zien. De nachtvorst is er overheen gegaan.
Maar ook dit verval hoort bij de bloei van het voorjaar, ook bloesem gaat ten gronde.


17 opmerkingen:

  1. Eigenaardig, maar in onze tuin stond en staat er nog steeds geen magnolia, ik vindt ze nochtans prachtig. Ik zou er eentje in de voortuin willen zetten, maar dan gaan de buren klagen dat ze onvoldoende zicht hebben wanneer ze weg willen met de auto. Ze hebben onlangs een sering helemaal gekortwiekt. Ach ik vind wel nog een plaatsje. Bedankt voor de fijne informatie trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bomen en buren....herkenbare problemen :-(
      Er zijn ook wat kleiner blijvende Magnolia's. Maar ja, die echte bomen met die grote bloemen: die zijn het helemaal.

      Verwijderen
  2. In Friesland noefen ze de magnolia ook wel tulpenboom. Daar lijkt deze beauty ook wel op. In een vroeger huis had ik een grote wit-roze tulpenboom voor het huis staan. Zelf opgekweekt in 10 jaar tijd. Als ik boven voor het raam zat te studeren keek ik in haar kruin. En zong mijn ziel van zoveel schoonheid. Bij onze caravan heb ik vorig jaar een kleintje geplant. Ze heeft driftig haar best gedaan om rood-paarse bloemen te maken, maar het was te koud. Met tederheid aanschouw ik dit kleine groene wezen. Misschien helpt het haar omhoog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi verhaal, Els. Bijzonder, zo'n band met een geliefde Magnolia. Hopelijk gaat de jonge plant het ook goed doen!
      Met late nachtvorsten heeft de Magnoliabloem het heel moeilijk, veel schade aan de bloemen.
      In de volksmond spreekt men inderdaad van "tulpenboom". Maar bij plantkundigen staat tulpenboom voor een ander familielid uit deze plantenfamilie, nl de Liriodendron tulipiferum. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Tulpenboomfamilie

      Verwijderen
  3. Wat ontzettend interessant, dat wist ik niet van de magnolia's....en wat die kevertjes betreft, daar heb ik nooit bij stil gestaan, maar het is wel zo, nu weet ik waarom ik altijd kevertjes in die bloemen zie zitten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marian, wat leuk dat je de kevertjes in de bloemen hebt zien zitten.
      Ze klimmen via de meeldraden naar de hogergelegen stamper, en nemen zo het stuifmeel mee: zo zal het gaan, denk ik...

      Verwijderen
  4. Interessant verhaal Zem, dat van de keverbestuiving wist ik niet, zal toch eens kijken. Magnolia's doen het geweldig op onze veengrond, dus heb ik er drie en dat kunnen er wellicht meer worden als ik mijn tuin wat gemakkelijker wil gaan inrichten, dus niet meer al dat border gedoe. Zo blijven we bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Janneke, onze kracht gaat zitten in een onderhoudsarme tuin ;-)
      Volgens mij heb jij prachtige, grote Magnolia's. Je kunt er niet genoeg hebben, vooral als de bloei wat gespreid optreedt.

      Verwijderen
  5. Ik had de achtergrond al eens gelezen maar het blijft interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn meer van die evolutionair oude planten, zo spannend!

      Verwijderen
  6. 't Zijn absoluut prachtige planten. Als ik plaats had in de tuin, plaatste ik zeker nog enkele extra planten bij ;-)
    Zelf heb ik een voorkeur voor de variëteiten die wat later bloeien. Ik heb er hier drie staan, er staat er nu ééntje in bloei, de andere twee is zeker nog een maand wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je gaat t.z.t. vast foto's plaatsen op je blog. Die later bloeiende soorten zijn we veel minder gevoelig voor vorst, en dat is een voordeel.

      Verwijderen
  7. Ha Zem, Prachtig deze foto's en wat leuk dit over deze fraaie struik (boom) te weten.
    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het maakt ze nog aantrekkelijker, ook voor ons liefhebbers.

      Verwijderen
  8. Mooi informatief logje over de magnolia.
    Wij prijzen ons gelukkig dat er bij de overburen een prachtige magnolia in de voortuin staat. We genieten er elk voorjaar weer van, en het mooiste is nog dat wij er meer van zien dan de buren zelf. :-)
    Fijne dag verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. interessant inderdaad!
    Ik heb al dikwijls gezucht over het feit dat ik echt geen plaatsje meer vrij heb om een mooie magnolia te plaatsen.
    Dat komt ooit nog wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt heel erg mooi Zem.
    Hier noemen ze het tulpenbomen en daar lijken de bloemen ook wel wat op :-) Prachtig leek het me om veel van deze bomen op rij te zien staan :-)
    Hartelijke groeten, Helma

    BeantwoordenVerwijderen