dinsdag 23 juni 2015

Geraniums huppelen vrolijk door je tuin: plant van de maand juni.


Vandaag, twee dagen na de langste dag haalt de temperatuur hier in zuid-oost Friesland met moeite 13,5 graden. En dat is deze maand al heel wat keren voorgekomen. De niet aflatende regen van de laatste dagen is fijn voor de planten, maar het maakt ons zoogdieren kil en koud.
We moeten nog maar zien of de beloofde zomer nu écht gaat aankomen ;-)

Met een warme trui aan ga ik vertellen welke plant ik uitkies als plant van de maand: de tuingeranium. Er zijn zoveel soorten, de een nog mooier dan de andere. Een groot aantal staat in juni in volle bloei. Ze stellen je eigenlijk nooit teleur en ze huppelen vrolijk door je tuin. Ik zou ze niet willen missen.

Geranium macrorrhizum "Spessart"
Een redelijk vroegbloeiende soort die zelfs op droge, beschaduwde plaatsen groeit, is de
Geranium macrorrhizum. Hij bloeit mei tot juli. Ik heb de variëteit 'Spessart' , die ik erg mooi vind.

Geranium macrorrhizum "Spessart"
Als ik nu geraniums aanschaf, let ik erop dat de bloeitijd maximaal is, zo van juni tot in september.
Bepaalde hoger groeiende soorten kunnen wel eens wat erg enthousiast groeien en lelijk worden na de bloei. Je kunt ze dan gewoon met de heggenschaar kortwieken, waarna ze weer uitlopen en nog eens bloeien.
Dat woekeren zal met de onderstaande Geranium sanguineum soorten niet snel gebeuren. Ze blijven laag, houden van zon en niet te natte grond, ze hebben prachtige, soms crêpepapier-achtige bloemen. Er worden ook langer bloeiende soorten aangeboden in meer kleuren.

Geranium sanguineum var striatum


De lichtroze soort rechtsboven is de Geranium sanguineum var striatum, de donkere soort is de var. "Tiny monster".

Wanneer je meer soorten in de tuin hebt, vooral de wat sterk uitbreidende Geranium endressi en de mooi getekende Geranium versicolor-soorten, krijg je allerlei kruisingen in je tuin. Dat is erg leuk.
Hieronder een tweetal endressi's, mogelijk zijn het versicolors of mengvormen.


Het zal je niet verbazen dat er ook veel van deze mengvormen in de handel zijn; die noemen ze Geranium x oxonianum. Ik viel vorig jaar voor de niet zo gemakkelijk te krijgen Geranium x oxonianum 'Wageningen' een wel heel vrolijke soort.

Geranium x oxonianum 'Wageningen'

Geranium x oxonianum 'Wageningen'
Als je helemaal niet zo dol bent op de wat zoete roze soorten zijn er ook bescheidener, naar het wit neigende, kleuren. Ik kan de naam niet meer achterhalen, maar de onderstaande geranium met haast parelmoerwitte bloemen weeft zich schitterend door de beplanting heen. 



16 opmerkingen:

  1. Dé tuinplant van zowat iedere maand. Die "wageningen" vind ik best wel mooi, eerste keer dat ik hem zie.
    De Paarse G. sanguineum is een 'Tiny Monster', de onbekende witte onderaan kan ik niet thuis brengen, zonder de detailfoto zou ik G. sylvaticum 'Album' hebben gezegd, maar die heeft geen blauwe meeldraden. En de bloemvorm is toch iets afwijkend, de bloemvorm van jouw plant doet me nog het meeste denken aan G 'Patricia' in 't wit, maar die 'Patricia' is zelf een hybride. In ieder geval een mooie plant

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, "Tiny monster" ga ik erbij schrijven; ze bloeien lang door.
      Het zal steeds moeilijker worden bloemen op naam te brengen, wanneer de soorten kruisen.
      Ik pot geregeld zaailingen op om te kijken of ze interessante bloemen gaan geven.
      Leuk werk.

      Verwijderen
    2. Die witte is volgens mij toch Geraniums versicolor ‘Snow white', nog eens nagekeken in de tuin en op oude foto's, die heft ook die blauwe meeldraden

      Verwijderen
  2. Brrr, het is inderdaad veel te koud en ik zit hier ook met een trui aan, maar je Geraniums zien er prachtig uit. Vooral die Ger. oxonianum 'Wageningen' is prachtig door de aparte kleur. Leuk dat je hier eens een post aan wijdt. Hier staan er ook aardig wat, maar doordat ze zo gemakkelijk kruisen ben ik het spoor aardig bijster en zijn er heel wat waar ik de naam niet van weet. De laatste witte komt me heel bekend voor, maar vraag me niet naar de naam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die "Wageningen" is een mooie soort, die er echt uitspringt. Het aardige is het kruisen in de tuin , je vindt steeds weer variaties.
      En: het gaat nu echt warmer worden!

      Verwijderen
  3. Ha Zem, het blijft een heerlijke plant, bloeit lekker lang en uitbundig en zijn altijd zeer kleurrijk. Het is al heel lang mijn lievelingsplant en kan geen jaar zonder.Ze moeten gewoon voorkomen in mijn tuin. maar dan wel in bakken of potten om mijn straat op te fleuren.
    Groetjes kees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In bakken en potten vind je meestal de Pelargonium, die in de volksmond geranium wordt genoemd. Deze planten zijn niet winterhard en er zijn veel soorten, die heel mooi zijn.
      Hierboven is sprake van een winterharde tuinplant, die ook écht Geranium heet.
      Die wordt eigenlijk altijd in de volle grond geplant. Ik kan je ze ook aanraden, Kees.

      Verwijderen
  4. Wat een prachtig scala aan geraniums presenteer je hier vandaag.
    Wij hebben zowel in de voortuin als in de achtertuin die fraaie woekeraars van jouw 2e en 3e foto. Vooral in de achtertuin geniet ik daar regelmatig even van de insecten die er graag even van snoepen, maar dit jaar viel er nog niet zoveel te genieten. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit eerder in juni de hele dag de cv aan heb gehad, maar vandaag was het zo ver. En nog vond ik het niet aangenaam met de aanblik van dat grijze en kille weer aan de andere kant van de schuifpui.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die lage Geranium sanguineums zijn prachtig, wat zal het mooi staan in je tuin !
      Maar Jan, het lijkt er op, dat het langzamerhand wat warmer gaan worden :-)

      Verwijderen
    2. Ja, het ziet er naar uit dat we van het ene uiterste naar het andere gaan. En ik word noch van 15 noch van 25 garden of hoger erg blij en fit. Maar we zullen het ermee moeten doen.

      Verwijderen
  5. Wat veel soorten heb je in je tuin zeg!! ze zijn prachtig van kleur
    Fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is eigenlijk een groot feest met deze planten.

      Verwijderen
  6. Ze veroveren mijn tuin... Maar ook ik ben er dol op.... Heb ook paars/blauwe....leuk stuk....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En elk jaar zie je nóg mooiere soortjes bij de kwekers :-)

      Verwijderen
  7. Heb er ondertussen ook enkele staan en hoop dat ze snel onze tuin veroveren :-)

    BeantwoordenVerwijderen