vrijdag 31 januari 2014

Maandelijks hetzelfde kleine stukje tuin gespot: februari.


Het is deze winter een zeldzaamheid: sneeuw, vorst, ijskoude oostelijke wind. We hebben het in het Noorden van Nederland een kleine week gehad, en het koudst was het in Noord-Oost Groningen.
Hier in Zuid-Oost Friesland heeft slechts op zondagnacht een klein laagje sneeuw gelegen. Woensdag was het ijzig koud, maar donderdag en vrijdag nam de oostenwind wat af en werden we verwend met zonnig winterweer met de temperatuur nét iets boven het vriespunt overdag.
En als we de lange termijnverwachting mogen geloven, zien we veertien dagen vooruit geen spoor van de winter terug, sterker nog, de temperatuur gaat boven de 10 graden komen.
Reden temeer om de zeldzame winterse omstandigheden 2013 / 2014 van de afgelopen dagen toch op deze blog te vermelden.
Daarom heb ik het kleine stukje tuin, dat ik begin januari introduceerde, vanmorgen onder ijskoude condities gefotografeerd. Ik heb één dagje gesmokkeld.
Als je het stukje vergelijkt met de vorige opname, zie je de kilte in de samentrekkende blaadjes van de geranium linksboven.
Kleine ijskristalletjes vormen zich op de bladhaartjes van de papaver, die letterlijk geen krimp geeft en zich kranig weert. Hieronder deze papaver in het muisjesperspectief; ik heb de camera iets lager gehouden vgl. met de opname van een maand terug.


Maar wat kleumt de Aucuba japonica op de foto hieronder. Die blaadjes hadden écht niet meer gerekend op zo'n kou.


En de vijver, die zit ook even dicht.


Maar toch lijkt het erop, dat ik mijn deze week van de schrik gekochte – écht warme – winterjas, weer in de kast kan hangen.


21 opmerkingen:

  1. Och, heb je echt nog schrik van de winter ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Winter is voor mij zowel aantrekkelijk als schrikwekkend, merkwaardigerwijze....

      Verwijderen
  2. Hier deze week één nacht -1,8°C, voor de rest weer een week zonder vrieskou. En dan te zeggen dat ik heel wat planten in de berging had gezet omdat ze -5°C hadden voorspeld. Die zal ik vandaag maar opnieuw buiten zetten. Met nu nog twee warme weken in 't verschiet wordt de kans op échte vrieskoude wel steeds kleiner (Geen Elfstedentocht dit jaar)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net als jij, had ik ook wat gevoelige planten in de schuur gezet. Die kunnen dus weer naar buiten.
    Nee, een Elfstedentocht zit er niet meer in... Wat nachtvorstjes, daar moeten we het mee doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook hier slechts 2 nachten om het vriespunt geweest en nu regent het weer. Ik hoop dat je de echt warme winterjas in de kas kunt laten hangen tot volgend jaar, want na zo'n saaie januari maand willen we voorjaar. Ik heb deze winter voor het eerst al mijn grote oleanders buiten laten staan en ik hoop dat ze daar kunnen blijven, ze zien er goed en fris uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De temperaturen lijken ook haast die van een Mediterrane winter.

      Verwijderen
  5. Zo te zien was de geranium nog meer geschrokken van het miniwintertje dan jij. :-)
    Die twee dagen met zonnig winterweer bevielen me net zo goed, ik ben er echt van even opgeknapt. Gelukkig heb ik heel wat licht winterse foto's kunnen maken, zodat ik de komende dagen de aandacht van het druilerige weer kan afleiden. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat druilerige maakt zo passief, gelukkig vandaag weer zon, Jan.

      Verwijderen
  6. Je foto's vertellen me vooral één ding: dat het wilde, het natuurlijke volop kansen krijgt in je tuin. Daar houd ik van. Wat de winter betreft heb ik thans iets van 'laat het dit jaar maar zijn zo'. Vorig jaar hebben we meer dan ons deel van de koude gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat wilde in de tuin, je weet: dat doet me wat. Het is bij jou niet anders :-)
      En het is zoals je zegt, vorig jaar hadden we meer dan genoeg van de late, lange winter.

      Verwijderen
  7. Ja wat een verschil he Zem met vorig jaar. Hier hebben we totaal geen kou gehad. Ik vind sneeuw en vorst eerlijk gezegt altijd geweldig maar van mij mag het nu wegblijven. Ook nu prachtige beelden uit je tuin.
    Een heerlijke zondag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij ziet vast al de eerste rozenknopjes verschijnen. De strenge vorst moet nu maar wegblijven.

      Verwijderen
  8. Goede avond...
    De ijskristalletjes op de papaverblaadjes...Wat een prachtige foto!
    De goudvissen in onze vijvertjes hebben steeds honger...Ze blijven maar wakker.Zelfs de muggen blijven dansen???Vreemde winter...en toch verlang in naar de eerste momenten buiten met een kop koffie genietend van de eerste warme zonnestralen.Ik heb geen zin meer in winter...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En vandaag was het zover...Mijn tuinboek gelezen in het al warme zonnetje...heerlijk...
      Vogelgekwinkelier en kippengekeuvel hielden madou (mijn golden retriever) en ik gezelschap...Madou op de tuinbank en ik in een tuinzetel...Onze vrije namiddag...

      Verwijderen
    2. Het was vandaag een heerlijke dag. Je voelde voorjaar. Je hebt er duidelijk ook van genoten. Maar je weet nooit wat de winter nog achter de hand heeft, Michéle....

      Verwijderen
  9. Het is duidelijk kouder bij jullie dan hier. De koukleumende Aucuba, daar kijk ik van op, net als van de dichtgevroren vijver. Dan prefereer ik toch het gematigder zeeklimaat dat alhier heerst, ook al was daar vorige winter niet veel meer van te merken. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt geregeld goed merken, dat we in het noorden wonen. Ze zeggen wel eens: voorbij Zwolle heb je een extra jas nodig ;-)

      Verwijderen
  10. Bij jullie was het kouder dan bij ons Zem want hier is na een keer tuiten krabben geen vorst meer geweest. Afgelopen weekend was het zelfs " Zomers". Beetje overdreven natuurlijk maar werkelijk heerlijk weer. Als ik de weergoden mag geloven gaan we morgen gelijk de herfst weer in.

    Grappig om de zelfde stukjes tuin weer te zien met een maand verschil (oké 2 dag gesmokkeld dan hihil;.....) Leuk dat je de camera lager had en zo is alles ook goed te zien :_)
    Hartelijke groet Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helma, ik heb een camera met een draaibaar schermpje, dat werkt zo fijn en het spaart de nekspieren ;-)

      Verwijderen
  11. Leuk idee. Ik ga op zoek naar een plekje.
    En mocht je geen geschikte plek vinden, dan kun je het met een halve ton met kaal zand proberen. Zie http://members.home.nl/tvdmeij/files/6F6246F5-1E1D-4EF6-8DFF-D7CB37154223-772.html .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tineke, je link voert naar een heel leuk idee. Prima voor mensen met slechts een balkon bij voorbeeld. Ik heb inmiddels ook van die grote potten, waar van alles gebeurt wat ik zelf niet in de planning had. Leuk!

      Verwijderen