zaterdag 22 juni 2013

De langste dag en de kortste nacht: feest.


Nu we de kortste nacht gepasseerd zijn... 
een nacht, die natuurmensen geacht worden dansend en zingend door te brengen met vreugdevuren, zonder ook maar aan slapen te denken...
Een nacht, waarin ik toch maar het bed heb opgezocht aangezien de temperatuur niet uitnodigde tot buiten springen...
De zonnewende, waarin we de langste dag en de kortste nacht gehad hebben en de dagen weer haast onmerkbaar gaan korten. We merken het nauwelijks want we treden nu officieel de zomermaanden binnen. Daar gaan we van genieten en we hopen op wat stabiel warm weer. Want zo'n uitschieter van krap een dag , zoals we de vorige week hadden, tja... dat is eigenlijk een beetje geplaag van de weergoden om ons te laten voelen hoe zomer ook al weer voelt. Om het ons daarna weer meteen af te pakken.
Maar ik ga een rondje maken in de tuin. Van donker naar licht.


Zo wild mogelijk, want ik hou van wild in de tuin. Het kan me haast niet wild genoeg zijn. Want dan lijkt het op natuur. Dan kan ik me verbeelden dat ik me in de wilde natuur bevind. 


Aan een bosrand,


en dan weer in een bloemengebiedje.


Daarvoor hoef ik dan mijn tuin niet uit. In het klein heb ik die spannende wilde natuur dan toch een beetje om mij heen. Een tuin moet me een beetje overweldigen, ik moet me er klein in voelen. De natuur is groter dan ikzelf. Ik mag daar wel zijn, maar de natuur speelt een hoofdrol. En ik stuur een beetje bij, maar ik heb het niet helemaal in de hand. En dat gevoel zoek ik in mijn tuin. En in deze maanden schenkt de natuur in mijn tuin mij dat gevoel ruimschoots.
Dit gevoel had ik dus de afgelopen nacht willen vieren.


15 opmerkingen:

  1. Je kleine wildernis ligt er prachtig bij, Zem. Het is alleen zo jammer dat we dit jaar nog amper van de tuin hebben kunnen genieten. Volgens mij heb ik welgeteld twee avonden lekker bij de vijver op het terras kunnen zitten ...
    Laten we maar hopen dat het echte zomerweer dit jaar op 1 juli begint, want eerder lijkt het er niet in te zitten.
    Goed weekend verder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jan, ook wij hebben maar twee keer echt langdurig op het terras kunnen zitten. Dat is héél weinig. Het onbekommerde zonder jas buiten rondscharrelen, dat hebben we tot nu toe gemist. En de weersverwachting stemt nog niet optimistisch.

      Verwijderen
  2. En dat is het belangrijkste Zem je heerlijk voelen in je eigen stuk natuur. En op je mooie foto's te zien is het je goed gelukt.
    Ik vindt het eerlijk gezegt heerlijk dat het niet meer zo heet is. Lekker naar buiten al moet je wel weer een vestje aan helaas.
    Een heerlijk weekend gewenst Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zonder jas, Marijke, lekker rommelen in de tuin. Daar verlangen we eigenlijk wel naar.

      Verwijderen
  3. Ik ken dat helemaal "ik heb het niet helemaal in de hand", al kweeniehoeveel dagkoekoeksbloemen uitgetrokken dit jaar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, in het wieden in de tuin maak je ook keuzes: niet alleen dagkoekoeksbloemen. Maar ze zijn wel mooi.

      Verwijderen
  4. Je tuin staat er fris bij. En wild ;-). 't Mag hier opnieuw ophouden met regenen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar, één voordeel: je hoeft al je nieuwe aanplant nu niet te sproeien..

      Verwijderen
  5. Mooie tuin, ik houd er ook van dat er nog wat wilds in zit, en dat er ontdekkingen te doen zijn. Ach, zo heel warm hoeft van mij ook niet, en water geven hoeft ook even niet nu. Ik vind het prima!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vriendelijk zonnetje bij maximaal 22 graden... dat is mijn ideale weer. Maar van beiden is helaas geen sprake.
      Staks moet ik mijn paadjes weer openknippen.

      Verwijderen
  6. Je bijgestuurde wilde natuur ziet er heel mooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe herkenbaar, deze hang naar natuur.
    Leuk blog!
    Vriendelijke groet,
    Tineke - www.natuurfragmenten.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Tineke. Wat een interessante website heb je. Daar ga ik geregeld kijken!

      Verwijderen
  8. Ik had het die dag ook gewoon koud en het was dan wel de langste dag maar het was veel eerder donker dan normaal (door de dikke regen die hier viel hihi.....) De vooruitzichten zijn ook niet bijster zonnig maar ja, de natuur doet wat ie wil hé.
    Het heeft in ieder geval wel voor veel groen in je tuin gezorgd Zem :-)

    BeantwoordenVerwijderen