dinsdag 12 maart 2013

Takkenril: moment van onbedachtzaamheid...wespensteek.

De schuldige plek zat in het centrum van deze foto.
Een moment van onbedachtzaamheid maakt dat men jaren schreit...
Dat kregen wij als vermaning mee toen wij - jonge meisjes in de jaren zestig - op stap gingen met leuke jongens...

Maar wat heeft dat nu te maken met een takkenril ofwel een rij van takkenbossen meestal aan de rand van je tuin, bestaande uit je snoeihout. Zoals Anne Tanne in één van haar laatste blogs liet zien, is een flinke takkenbos een waar huisvestingslustoord voor kleine knaagdiertjes, egels, vogeltjes en tal van insecten. Het is de wildvorm van het nu zo populaire insectenhotel.

In onze tuin hebben we al jaren het snoeihout naar zulke takkenrillen gebracht. Niets leuker en nuttiger om te proberen daar wat stevigheid in aan te brengen door nieuwe takken er zó in te steken, dat er een stabiel geheel ontstaat dat niet door één storm uit de voegen wordt geblazen.
En zo was ik drie en half jaar geleden op een mooie dag eind juli bezig wat snoeisel in één van die hopen te steken. Maar daar had zich - en ik wist het niet - een wespennest ontwikkeld. En de wreed verstoorde diertjes vielen mij massaal aan. Door met grote snelheid, twee bochten nemend, naar huis te rennen verloor ik een deel van de zwerm, maar ik was al een aantal malen gestoken. Met kleren en al onder de douche gesprongen en vrij van wespen zat ik uit te blazen op de keukenstoel, toen ik me toch niet zo lekker ging voelen.
Gelukkig is het medisch centrum vlakbij en het was nét voor sluitingstijd: om een langer verhaal kort te maken: de huisarts wist me te redden van een anafylactisch shock, een heftige en levensbedreigende allergische reactie op wespengif. Van deze paniektoestand heeft mijn man meer meegekregen dan ik, want ik zag alleen de mooie gele schoenen van de arts en ik dacht: het zal wel goed komen.

Een wespenallergie is niks voor een fanatiek tuinierster. Maar tegenwoordig is er de mogelijkheid via een procedure van regelmatige injecties van gezuiverd wespengif - om de zes weken door je huisarts na een instelfase in het ziekenhuis - immuniteit te verwerven voor dat gif: de z.g. immunotherapie.
Voor deze immunotherapie kwam ik gelukkig in aanmerking en gisteren had ik het evaluatiegesprek in het Academisch Ziekenhuis in Groningen na drie jaar prikken halen. Nog twee jaar doorgaan, was het parool. Daarna word je geacht levenslang immuniteit te hebben opgebouwd. Na de instelfase hoef je al niet meer bang te zijn voor heftige reacties, zodat ik al weer drie jaar lang vrijmoedig in tuin en veld buiten speel zonder overmatige angst voor de wespen. Al houd ik deze geelgestreepte gevleugelden natuurlijk wel in de gaten!

Dus: steek in de zomermaanden niet zo maar een tak in je takkenhoop! Want de gevolgen kunnen je jarenlang bezighouden.
Allergie is trouwens raar: na een haast fatale steek hoeven de volgende steken niet persé tot een gevaarlijke reactie te leiden. De kans is ongeveer 50%. Russische roulette dus.
Ik ben erg blij met de mogelijkheid van de immunotherapie.

Dit was dus geen gezellig verhaal over een natuurlijk insectenhotel in het wild. Maar met takkenrillen zal een tuin een drukke natuurcamping zijn voor de levende fauna.

Toch vind ik een mooi gevormd insectenhotel zeer aantrekkelijk om naar te kijken en het is erg instructief om te zien, hoe metselbijtjes bij voorbeeld daar gebruik van maken. Hieronder een schitterend exemplaar uit het Arboretum Belmonte te Wageningen.



26 opmerkingen:

  1. Goed dat je je russische roulette allergie wist te counteren. Is inderdaad best gevaarlijk!
    Maar zo'n hotel voor metselbijtjes - daar komen geen gemene wespen op af. Dus dat kan je gelukkig nog wel maken :-) Prachtig exemplaar dat hotel in arboretum Belmonte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n aantrekkelijk hotelletje voor metselbijtjes: wie weet, knutsel ik er nog eentje...

      Verwijderen
  2. Ik laat mij ieder jaar, aan het begin van het nieuwe tuinseizoen, inenten. Geen onlogische actie voor een tuinier die al meermaals allergisch reageerde.
    De spuit werkt een half jaar door en beschermt tegen verschillende insectenbeten: wespen, dazen, libellarven,... Door beten van deze insecten belandde ik, nog voor ik me liet inenten, telkens in het ziekenhuis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ik wel erg nieuwsgierig naar het spul, dat je ingespoten krijgt en dat dan ook nog maanden werkt. Voor teken is er geloof ik nog niet zo'n enting?

      Verwijderen
    2. Tegen teken helpt die inenting inderdaad niet.
      En hoe dat spul heet dat ik ingespoten krijg, weet ik niet. Het is iets wat mijn huisarts toedient zonder gewag te maken over naam of samenstelling. Maar het helpt, en dat is wat telt.

      Verwijderen
  3. Bij mij blijkt zo'n takkenhoop opeens de huisvesting van iets grotere knaagdiertjes...
    Ben me nog aant afvragen hoe ik voorkom straks met een heuse rattenplaag te zitten zonder de takkenhoop volledig te moeten demonteren.
    Zelf eigenlijk nog nooit een echt wespennest gezien.
    En ook nog nooit gestoken van een wesp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zitten er echt ratten in je takkenhoop? Dat lijkt nou niet echt de bedoeling.

      Verwijderen
  4. Toen ik nog in de stad woonde, heb ik wel eens een wespensteek gehad, maar in onze huidige tuin nog nooit.
    Maar dat insectenhotel in Wageningen is echt wel een vijfsterren-onderkomen!
    Overigens kan ik de Biodiverse bijtreden: de solitaire bijen en wespen die in een insectenhotel komen logeren zijn niet de engerds met een angel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, gelukkig zijn de insectenhotels wat dat betreft onschuldig. Overigens zijn die wespennesten ook kunststukjes van gekauwd "papier".

      Verwijderen
  5. 2 jaar geleden hebben we hier ook een wespennest gehad en daar heb ik toen ook enkele pijnlijke beten van gekregen. Ik ontdekte hier trouwens een schitterend woord zoals alleen Nederlanders dat kunnen; huisvestingslustoord ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zelf ontmantelen van een wespennest is niet zonder risico.
      Mijn buurman heeft het destijds gedaan, dik ingepakt met de gifspuit. Tja....

      Verwijderen
  6. Hier is mijn oudste zoon op scoutskamp in een wespennest gestapt tijdens het kamp. Een tiental wespensteken maar hij heeft er verder niet veel last van gehad.
    Goed dat je je kan/hebt laten inenten tegen die allergische reactie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig goed afgelopen. Een allergie kan pas ontstaan bij een tweede of later contact met "het allergeen". Toch alert blijven.

      Verwijderen
  7. Ja...wespennesten zijn geen pretje...en al helemaal niet als je ze boos maakt, mij is het gelukkig nog nooit overkomen, dat ze me aanvielen..een insectenhotel..is nog eens mijn wens, en dan ook zo'n mooi exemplaar als je nu laat zien,iets minder mag ook natuurlijk, maar wel eentje van formaat... moet toch niet zo heel moeilijk zijn om te maken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat hotel uit het Arboretum is een echt showmodel. Eenvoudiger exemplaren moeten toch haalbaar zijn. Allerlei holle stengels bewaren...

      Verwijderen
  8. Ieder jaar hebben we wel ergens een wespennest zitten en 1 x erin getrapt. Gelukkig was het in de winter en dan zijn ze nogal aan de trage kant, zodat ik maar een paar wespensteken opliep.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de winter zijn het de wespenkoninginnen die overleven, om later weer een volk te maken. In de winter gestoken worden is wel echte pech

      Verwijderen
    2. Zeg wel. Bij de eerste steek dacht ik dat ik aan een braam of zoiets was blijven hangen. Tot ik plots een zwerm(pje) wespen uit de grond zag komen... 't Was wel in een zachte winter ...

      Verwijderen
  9. Prachtig dat insectenhotel, ik loop al een tijdje te denken over zoiets, maar dan in het klein. Wespen zijn engerds, ik ben er dus echt bang van ben al te veel keren gestoken. Maar als je een heel wespennest over je heen krijgt, afschuwelijk. Mijn vader, toen 91, kreeg 2 jaar geleden een zwerm wespen achter hem aan en om een lang verhaal kort te maken, hij moest met loeiende sirene naar het ziekenhuis.
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ja met wespen dien je omzichtig te verkeren. Maar een insectenhotel is wel erg leuk, lekker kleine holle stengeltjes bij elkaar binden en een beetje leuk behuizen...

      Verwijderen
  10. Wat een verhaal, de rillingen lopen me over de rug. Wat een geluk, dat je er op tijd bij was en dat die immunotherapie uitkomst heeft gebracht.
    Voor takkenrillen hebben we de ruimte niet in ons tuintje, maar omdat we wel wat 'rommelige' hoekjes hebben, hebben we toch het nodige aan insecten en af en toe een insectenetende egel in de tuin. Wespennesten hebben we in de loop der jaren ook al een paar maal gehad, en daar ben ik toch een stuk minder blij mee, hoe nuttig wespen ook zijn ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rommelige hoekjes brengen zowel goede en nuttige als minder aangename verrassingen ;-)

      Verwijderen
  11. Misschien moet je nu lachen maar ik ben doodsbang voor deze wespen. Wat lijkt mij dat vreselijk om zo'n allergie te hebben dan ben je helemaal op je hoede als je er een ziet. Dat insectenhotel vindt ik echt een pracht. Wist niet eens dat die bestonden.
    Een heerlijke avond Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je in je angst maar niet naar wespen gaat slaan, Marijke. Gewoon weglopen (of rennen). Gelukkig worden de insectenhotels door onschuldiger soorten bezocht.

      Verwijderen
  12. Wat zal jij geschrokken zijn zeg!!
    ik heb een keer een wespensteek gehad en toen werd mijn voet zo dik als een klomp! Sindsdien ben ik wel bang voor wespen en ga ze ook uit de weg.

    Is heel wat anders natuurlijk dan aangevallen worden door zo'n horde wespen waar jij het over hebt. Wat leek me dat vreselijk zeg. En nu, na 3 jaar prikken toch nog 2 jaar doorgaan!
    Wel fijn dat je er daarna niet meer dood aan kan gaan.

    Lieve groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zal vanaf nu wat voorzichtiger de takken op de takkenril gooien! Dit is wel een horrorverhaal voor elke tuinier.
    Ik heb al een 3-tal keer een beginnend wespennest op tijd kunnen verwijderen uit ons tuinhuis en uit het berghok. Deze hadden nog maar de grootte van een pingpong balletje, en eigenlijk zijn het prachtige bouwwerken.Ik verwijder enkel de nesten van limonadewespen, nesten van bvb. de franse veldwesp laat ik met rust, daar deze helemaal niet agressief zijn.(zie ook : http://blijentuin.wordpress.com/2013/03/04/grote-kuis-in-de-nestkasten/) Ook de hoornaar is welkom (als die niet te dicht bij "bewoonde" plekken huist), daar die jaagt op limonadewespen.
    De ene wesp is duidelijk de andere niet.
    Nog veel succes met je immunotherapie.

    BeantwoordenVerwijderen