donderdag 12 april 2012

Cypreswolfsmelk: leuk maar wel wat wild.



In een paar weken tijd hierboven de ontwikkeling van de cypreswolfsmelk (Euphorbia cyparissias 'fens ruby') een mooie, laagblijvende (25 - 30cm) wolfsmelk die met wolken fijne gele bloemetjes bloeit in mei - juni. Houdt van zon, kan tegen droogte, is lekker wild maar heeft neiging tot woekeren door middel van ondergrondse worteluitlopertjes. Zo nu en dan op de knieën om de kleine rode "cypresjes" uit te trekken daar waar je ze niet wilt.
Zoals alle euphorbia's geven de stengels bij kneuzing melksap af, dat irriterend kan zijn voor de huid. Bij het wieden dan toch maar liever een tuinhandschoen aandoen.
Op de foto's hierboven zie je ook dat de jonge plantjes - eerst paarsachtig rood, later worden ze groen - best in staat zijn door het mosdek heen te komen. Een beetje mos kan voor een beetje stevige plant toch geen belemmering vormen?

5 opmerkingen:

  1. Hallo Zem nog veel dank voor je lieve woorden. Prachtig die euphorbia. Wat een mooie kleuren. Er zijn wel meer planten die zich razendsnel vermeerderen in de tuin waaronder ook het longkruid. Die zie ik momenteel overal opduiken. Maar ja even op de knietjes en het overbodige is weer verwijderd. Een heerlijk weekend toegewenst
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het is inderdaad een beetje wild.
    Ik weet niet of ik hier op zit te wachten....
    Onlangs heb ik bijenkorfje geplant....mede loggers waarschuwden me dat ik daar ook niet op zit te wachten.
    het schijnt een enorme woekeraar te zijn.
    Heb jij er ervaring mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooh, mag ik een stekje? Ik vind het prachtig! :-)) Of gaat dat niet zo goed?
    Groetjes,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb emook staan, in mijn kruidentuintje. Niet dat het een eetbaar iets is, integendeel - maar ik vind het zo'n mooi plantje. En ja, het "woekert" een beetje, maar dat is best onder controle te houden.
    @artmus: Bijenkorfje of Gewone Brunel is ook al zo'n prachtplantje! Ik heb die in het gazon gezet - waar ie voor mijn part niet genoeg kan uitbreiden. Zo mooi die bloempjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @marijke: longkruid gedraagt zich bij mij weer heel bescheiden. Leuk, die verschillen per grondsoort en tuin!
    @ArtMus: Bijenkorfje (Prunella vulgaris) moet ik hier koesteren en beschermen, geen enkele neiging tot woekeren op de wat zure grond hier. Het is een insectentrekker en de bloeiwijze is zo leuk.
    @Inge: plantje is vrij makkelijk te krijgen, en je hebt er aan ééntje waarschijnlijk wel genoeg ;-)
    @De biodiverse: hij staat wel in het gifhoekje van je kruidentuin, toch? Naast de belladonna enzo? ;-)
    Bedankt voor je toelichting op de Brunel.

    BeantwoordenVerwijderen