vrijdag 9 maart 2012

Kijken wat er opkomt.




Er ligt genoeg werk te wachten in de tuin, maar ik wil wel een enigszins behaaglijke temperatuur daarbij, dus loop ik gewoon nog maar wat te kijken.
Eén van de liefste bezigheden van de tuinliefhebber in het vroege voorjaar: kijken wat er opkomt. Feest van herkenning, maar ook confrontatie met het grote vergeten: wat wás dat toch ook weer... dat prille blaadjespaar op deze plek? En dan sla je je tuinschrift open en dan had je dat destijds natuurlijk niet opgeschreven...
Elke dag weer nieuwe ontdekkingen en het gáát me toch snel.
Van boven naar beneden: de eerste blaadjes van de vrouwenmantel, het prille bloemknopje van het speenkruid, het eerste lieveheersbeestje; die dappere luizenbestrijder. En het gevlekte blad van de hondstand.
Maar geleidelijk gaat het kijken steeds meer gepaard met het laten wapperen van de handjes!

11 opmerkingen:

  1. Mooi die vrouwenmantel, hier is ie er helemaal nog niet ;-(. Zo'n fotogenieke plant hè, vooral 's morgens (over een poosje dan).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. die hondstand vind ik echt de max: de knol, het blad en de bloem zijn alledrie mooi om te zien. Ik heb deze winter/lente gemerkt dat ze bovendien wintervast zijn wat betekent dat ik er hoopje ga bijpoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Hanneke @tijdtussendoor Steeds meer gaan we nu zien: we gaan een mooie week tegemoet.
    @Muggenbeet Die hondstand geeft ook mij veel voldoening: komt elk jaar beter terug en zó mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De meest aan mij zelf gestelde vraag: gho, wat was dat nu toch weer? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Onderdeappelboom: Gelukkig lijdt iedereen aan deze kwaal; "het floept ons zó de kop weer uit" zeggen we hier...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vooral je eerste foto, met die blaadjes van de vrouwenmantel vind ik een prachtige foto. Als je hem in de vergroting bekijkt dan komt hij nog mooier uit.

    Ook je andere foto's zijn heel mooi,maar die 1e springt er gewoon uit.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Daar ben ik het helemaal mee eens: lekkr wandelen door de tuin en vooral KIJKEN. Tussen het klimop staan opeens 3 cyclaampjes. Op een andere plek in de tuin hebben we daar een veldje van. Hoe zouden ze zijn verspreid????? Ik vind het een wondertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij ons zitten ook heel veel lieveheersbeestjes dit jaar ... Ik hoop dat ze blijven, er zitten meestal veel luizen op de rozen en dan vangen de kinderen ze om naar de rozen te brengen :-)
    Groetjes,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Beppe Peetje: die verrassingen door uitzaai vind ik ook zo leuk.
    @Inge: kinderen liefde voor de natuur bijbrengen is zo goed.

    BeantwoordenVerwijderen